Sunday 24 November 2013

BERSYUKURLAH UNTUK BAHAGIA



Orang yang sentiasa bahagia adalah orang yang sering menyediakan diri untuk bahagia. Bahagia itu perkara yang mudah diperoleh dan terlalu hampir dengan diri. 
Bahagia itu pilihan kita, jadi bersyukurlah untuk bahagia
Cuma antara sedar atau tidak sedar, ada kala kita menghadkan diri kita untuk bahagia. Kita kadang kala kurang gembira kerana ada anak yang sebegini, ada pasangan yang sebegitu, ada ‘bos’ yang semacam tingkah lakunya dan ada ‘anak buah’ yang macam-macam perangai.

Semua ini adalah tabir-tabir besi yang kita bina dan tidak terlihat pada pandangan manusia biasa. Sebagaimana ia terbina, ia boleh diruntuhkan seandainya kita telah bersedia untuk  sentiasa bahagia.

Mulakan detik ini dengan rasa BERSYUKUR

Dengan berfikir sahaja ramai orang hanya tinggal bayangan dalam minda. Untuk kita kelihatan bersyukur mulakan dengan tindakan : 






UCAP SYUKUR
Setiap hari waktu pagi bangun
dengan mengucapkan kesyukuran. Bagi yang muslim ucapkan “Segala puji bagi Allah yang menghidupkan aku kembali setelah mematikan aku dan kepada Allah akan bangkit”.     
Bersyukurlah kerana Allah telah janjikan tambahan kebahagiaan kepada mereka yang bersyukur

KATAKAN PADA DIRI
Di awal pagi ambil masa 5 minit berfikir perkara yang membuatkan andabersyukur hari ini. Lebih spesifik adalah lebih baik kerana ia dapat membuatkan kita benar-benar terharu dan bersyukur kerana perkara tersebut.
“Saya bersyukur kerana masih bernafas hari ini, ada suami untuk saya taati dan ada anak-anak untuk saya berbakti”.

PASANG NIAT BARU
Setiap hari, nyatakan kepada diri
“Saya sihat hari ini untuk bekerja, saya
 akan bekerja sepenuh jiwa untuk
mendapatkan gaji yang halal untuk
diri dan keluarga. Tidak sesekali saya
culas yang menyebabkan saya tidak
layak menerima gaji ini.” 

Hadis Rasulullah s.a.w - Setiap amalan itu bergantung kepada niat
SEDAR UNTUK BERSYUKUR
Untuk bersyukur, kita sebenarnya
memerlukan kesedaran, ia bukan
automatik. Jika kita sedar kita menghirup
 udara yang segar, tentunya kita akan
sentiasa mengucapkan “Syukur
tuhanku @ alhamdulillah”.

KOTAK KESYUKURAN
Anda boleh adakan kotak untuk
menyimpan perkara-perkara yangboleh mengingatkan diri anda untuk bersyukur. Simpan di tempat yang anda mudah untuk baca semula di saat anda rasa kurang bersemangat.

SEMOGA USAHA KECIL SETIAP HARI MENDAPAT GANJARAN DAN HATI SEMAKIN BAHAGIA.
INSYAALLAH.

No comments:

Post a Comment