Saturday 23 November 2013

TIP UNTUK BAHAGIA: MENUKAR TUMPUAN




Dalam hidup kita sehari-hari pasti ada perkara yang menyentuh hati yang menyebabkan diri terasa ingin marah, malu, sedih, rendah diri, sakit hati dan pelbagai perasaan lagi. Perasaan negatif yang berterusan boleh mengurangkan rasa bahagia dalam diri. 
Hilangkan perasaan negatif untuk bahagia
 Untuk bantu diri lebih bahagia, tukarlah tumpuan diri atau fokus agar tidak sentiasa dalam keadaan tersebut.




 

Kata-kata Petikan

“Ketika satu pintu kebahagiaan tertutup, yang lain terbuka;
tetapi seringkali kita melihat ke pintu yang tertutup begitu lama sehingga kita tidak melihat pintu lain yang telah dibuka untuk kita”.







Kita boleh bertindak dengan beberapa kaedah yang disarankan seperti dibawah. Selamat mencuba!



TIP 1: KESEDARAN KENDIRI


Kebanyakan tingkah laku berlaku secara automatik contohnya seperti kita dalam perjalanan pulang ke kampung. Kita berasa terlalu penat kerana perjalanan yang jauh. Tukar tumpuan dengan menyedari pengalaman yang kita lalui.



Kita seharusnya menyedari monolog dalaman diri, emosi dan reaksi orang sekeliling kita. Kita juga boleh bertanya dengan diri kita “Adakah ini yang benar-benar saya ingin lakukan?



Jadi, kita sentiasa sedar tentang perkara yang kita lakukan dan sebab kita melakukan sesuatu. Seterusnya membuatkan kita puas hati kerana kita tahu tujuan dalam setiap perbuatan yang kita dilakukan.



TIP 2: MELIHAT KELUAR DARI DIRI SENDIRI

Fikir Luar dari diri sendiri


Melihat dari sudut pandangan diri sahaja boleh menyebabkan kita menyalahkan orang lain. Tukar fokus untuk mengatasi masalah yang dihadapi.

Contoh “Anak-anak saya nakal. Saya tidak perlu menyalahkan pasangan saya kerana kenakalan anak saya. Saya wajar mencari jalan membantu menguruskan perkara ini”.

Bagi mengelakkan diri dari menyalahkan orang lain, tanya soalan berikut pada diri sendiri: Apa yang membuatkan saya berperasaan begini? Apakah yang menjadi punca tercetusnya emosi, pemikiran dan reaksi fizikal sebegini? Apakah yang benar-benar saya inginkan?

Persoalan sebegini membantu diri kita untuk lebih jelas dengan keperluan kita bertindak, berperasaan dan memilih emosi yang betul. 

Apabila kita suka dengan tindakan yang kita lakukan, kita akan tetap gembira dan kebahagiaan tidak akan tergugat.

Berfikir di luar kotak

TIP 3: HIDUP DALAM MASA KINI


Ramai orang terperangkap dengan masa silam atau terlalu sibuk dengan memikirkan masa depan yang penuh risiko dan ketidakpastian.

Tukar tumpuan terhadap perkara yang sedang berlaku masa kini. Tenangkan minda sebentar dan rasakan pergerakkan badan, bunyi persekitaran kita, emosi, pemandangan dan keintiman kita dengan alam semesta ini. 

Jiwa akan lebih tenang dengan melalui hari-hari yang ada di depan mata dengan penuh makna. Beritahu diri “Semalam telah berlalu dan esok belum tentu, jadi saya wajar berhadapan dengan hidup yang sebenar hari ini”.

Tips Mudah Syukur



TIP 4: LEBIH MENGHARGAI DAN BERSYUKUR


Tukar tumpuan dari mengkritik dan menghakimi orang lain kepada lebih menghargai dan bersyukur. Demikian juga elak daripada terlalu mengkritik dan menghakimi diri sendiri. Keadaan ini boleh menyebabkan perasaan negatif tumbuh segar dan bersarang dalam diri.

Contohya, katakan pada diri “Saya bersyukur dengan pasangan saya kerana saya berpeluang untuk mempelajari sesuatu yang baru setiap hari”

Andainya kita memulakan hidup dengan lebih menghargai dan lebih bersyukur, kita akan dapati diri kita lebih tenang, gembira, selesa dan menghilangkan dendam.

Bersyukurlah....

“ DEAR ALLAH, THANKS FOR THIS BEAUTIFUL LIFE AND FORGIVE ME IF I DON’T LOVE IT ENOUGH”

No comments:

Post a Comment